Додаток 3

Робота за картиною
на уроках образотворчого мистецтва

Одним із головних завдань вивчення курсу образотворчого мистецтва в загальноосвітній школі є розвиток чуттєво-емоційної сфери, здатності розуміти та інтерпретувати твори мистецтва (у відповідності до вікових можливостей), оцінювати естетичні явища [5, 8]
Діти мислять конкретно, тому пізнання ними цього світу через мистецтво, картини та образи відбувається більш ефективно. Сприймаючи та інтерпретуючи твори мистецтва у дітей формується образне та узагальнене сприйняття світу, відбувається усвідомлення власного місця в ньому, нерозривність зв’язків соціального та духовно-культурного життя суспільства, виховуються моральні якості, формуються естетичні смаки, розширюється кругозір, збагачується словниковий запас, розвиваються комунікативні здібності [7].
Майже на кожному уроці я намагаюся знайомити дітей з картинами видатних художників України та світу. Своїми завданнями вважаю не лише пояснити через бесіду, розповідь зміст картини, але й викликати у дітей певне ставлення до неї, розуміння учнями художньої мови картини, засобів, якими художник передає глядачам свої думки й почуття.
Художні образи надзвичайно сильно впливають на дітей, викликають у них різноманітні почуття, емоції та думки. Під час проведення роботи за картиною враховую вікові особливості учнів, навчальні завдання, які стоять на уроці. Наприклад, система питань під час роботи над пейзажем:
- Що зображено на картині?
- Що зобразив художник на передньому плані? Які кольори тут переважають?
- На середньому? Які кольори тут переважають?
- На дальньому? Які кольори тут переважають?
- Що відбувається із зображуваними об’єктами по мірі віддалення?
- Який настрій створив художник на картині? Чому так вирішили?
- Які засоби допомогли художнику передати цей настрій?
- Що найбільше сподобалося на картині? Що найбільше вразило?
- Яку назву дали б картині?
Система питань під час роботи над портретом:
- До якого жанру образотворчого мистецтва належить картина?
- Назвіть вид портрету?
- Що ми можемо сказати про людину, яку зобразив художник? (погляд, жести, одяг, дії і т.д.)
- Які кольори переважають на картині? Про що це говорить?
- Який настрій створив художник на полотні?
Система питань під час роботи над натюрмортом:
- Що зображено на картині?
- До якого жанру образотворчого мистецтва вона належить?
- Які предмети зображено?
- Який предмет до глядача найближче?
- Якої він форми? На скільки умовних частин можна поділити предмет? Які геометричні фігури нагадують ці частини?
- З якого матеріалу виготовлений? Як матеріал предмету передав художник?
- Чи впливає освітлення на колір предмета? Як саме?
- Який предмет найдалі від глядача?
- Чи пов’язані між собою предмети? Як саме?
Система питань під час роботи над жанровою картиною:
- Що відбувається на картині? (Чому так вирішив?)
- Який настрій створив художник у своїй роботі? (Чому так вирішив?)
- Які художні засоби для цього використав?
- Що головне в картині? (Чому так вирішив?)
- Якими засобами виділив художник головне в картині?
- Що хотів нам сказати художник через свій твір?

Фрагмент роботи над картиною К.П. Брюллова
«Останній день Помпеї»
- Що відбувається на картині?
- Чим так налякані люди? Чому так вирішили?
- Яке стихійне лихо змалював художник?
- Зверніть увагу на дах будинку, що відбувається там? Який висновок з цього можна зробити?
- То яке стихійне явище зобразив К.П. Брюллов?
- На цьому полотні автор відобразив реальну історичну подію, яка трапилася 24 серпня 79 р. н.е. у римському місті Помпеї. Це місто розташовувалось біля підніжжя вулкана Везувій, чиє небачене досі виверження почалося близько полудня. Потоки розпеченої лави обрушилися на місто й погубили його. Катастрофа вибухнула раптово й застала людей зненацька за своїми повсякденними справами. Коли 17 сторіч по тому на місці загиблого міста почалися археологічні розкопки, очам учених відкрився ніби ожилий світ стародавності. Речі, начиння, твори мистецтва – все залишилося недоторканим під 15-метровим шаром попелу й лави. Російський художник К.П. Брюллов, відвідавши розкопки, був зворушений і під враженням від побаченого створив за 11 місяців картину «Останній день Помпеї», на якій зобразив саме той драматичний момент, коли лава ринула на місто...
- Які засоби допомогли художнику створити таку атмосферу?
- Які почуття можна прочитати на обличчях героїв картини? (жах, розпач, надія)
- Що вас найбільше вразило в цьому полотні?
- Чому ця картина належить до сюжетно-тематичної?

Фрагмент роботи над картиною В.Є. Федорова
«Корифеї українського театру»
- Що відбувається на картині?
- Що зображено на передньому плані? На середньому? На дальньому?
- Що ми можемо сказати про цих людей?
- Коли відбувалися зображувані події? Чому так вирішили?
- Який настій створив художник на картині?
- Які засоби йому в цьому допомогли?
- Чи знайома вам місцевість де відбуваються події?
- То хто ці люди?
- Яку назву дали б картині?
- Цю картину написав  у 1976 р. наш з вами земляк, художник Володимир Федоров. Ви придумали цікаві назви до картини, а автор назвав її «Корифеї українського театру». Кого з корифеїв українського театру можете назвати?
- Розгляньте ще раз уважно картину і скажіть, зображена подія відбувається після вистави чи до вистави? Чому так вирішили?
- До якого жанру образотворчого мистецтва належить це полотно? Чому так вирішили?
- Що вас найбільше вразило на картині?

Немає коментарів:

Дописати коментар